Mixul de clienti, un nou concept

Mixul de clienti intre compromis si beneficii

In sectiunea de Constructii si Imobiliare a Zilelor Biz, cel mai mare trade show de afaceri din Romania, Mirela Raicu Corporate Account Manager al ESOP Consulting a sustinut o prezentare cu tema “Piata de birouri, in continua schimbare”.

Reprezentantul ESOP a identificat un nou concept (mix de clienti), asociat dezvoltarii pe termen lung si beneficiilor viitoare atat pentru investitori cat si pentru chiriasi. Ideea mixului de clienti a fost pana in acest moment folosita pe scara larga pe segmentul de retail, fiind asociata cu maximizarea profiturilor prin aducerea unor chiriasi cu domenii de activitate diverse. Pe masura ce piata de birouri se maturizeaza si tinde spre atingerea unui echilibru in urmatorii 4-5 ani dezvoltatorii vor fi nevoiti sa se diferentieze de concurenta, in conditiile diversificarii optiunilor clientilor.

Datorita acestui fapt, conceptul mixului de clienti poate reprezenta solutia pentru a rezolva problema extinderii companiilor si a contracara necesitatea lor de a se reloca. Asadar, pe segmentul office mixul de clienti se refera la suprafata inchiriata si termenii contractuali. De obicei, marile centre de afaceri inchiriaza suprafete mari, cuprinse in medie intre 1.500 si 3.500 mp, vizand drept clienti companiile multinationale. Dezvoltatorii stabilesc contracte pe termen de miniumum 5 ani insa putini iau in calcul evolutia rapida a companiilor si faptul ca ele vor avea nevoie de mai mult spatiu, pe care daca nu il pot obtine, aleg varianta relocarii.

Un mix de spatii si o modularitate a acestora, ii vor permite companiei sa-si extinda activitatile chiar in acea cladire. Oferirea unor suprafete sub 1.000 mp unor companii de talie medie pe perioade mai flexibile, de aproximativ 3 ani, va permite clientilor principali sa se extinda in viitor. In acest mod, centrele de afaceri isi pot pastra chiriasii mari. In prezent, proprietarii de imobile recomanda inchirierea unor spatii excedentare nevoilor curente, pe care companiile sa le subinchirieze ulterior.

Multe dintre companii sunt insa reticente la acest sistem, natura business-ului lor fiind alta, si o practica precum sub-inchirierea fiind uneori perceputa ca o asumare de risc suplimentar. Pe masura insa ce se vor diversifica optiunile chiriasilor, mixul de clienti va tinde sa devina o necesitate, in sprijinul dorintei dezvoltatorilor imobiliari de stabilire a unor parteneriate de lunga durata cu marile companii. Desi intr o prima etapa, mixul de clienti presupune resurse mai mari de timp si gestiune a portofoliului de clienti, se poate dovedi solutia ideala pentru ca dezvoltatorii sa isi securizeze chiriasii de prestigiu, nu atat in prezent, cand piata inca permite conditii favorabile proprietarilor, ci in perspectiva mentinerii lor in cladire in urmatorii 4-5 ani.


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Principalele tendințe pe piața spațiilor de birouri după începerea noului an școlar


Începută treptat din primăvară, revenirea graduală la birou se așteaptă să înregistreze un nou val în această toamnă, odată cu deschiderea noului an școlar. Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a angajaților care au copii la grădinițe și școli ce se află în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. […]


Citeste mai mult

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult

5 moduri de lucru hibrid pentru a facilita revenirea la birou


Cu un context pandemic mai relaxat, inclusiv fără obligativitatea purtării măștilor în interior, companiile, alături de angajați, decid dacă folosesc în continuare sistemul de muncă hibrid si care dintre cele 5 moduri de lucru hibrid li se potriveste cel mai bine. Este posibil ca angajații să fi lucrat din mai multe locuri în această perioadă […]


Citeste mai mult