Principalele tendințe pe piața spațiilor de birouri după începerea noului an școlar

Începută treptat din primăvară, revenirea graduală la birou se așteaptă să înregistreze un nou val în această toamnă, odată cu deschiderea noului an școlar. Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a angajaților care au copii la grădinițe și școli ce se află în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. Totuși, munca hibrid rămâne una dintre facilitățile importante în atragerea și retenția angajaților. Tendința accentuată în ultimii doi ani de pandemie începe să prindă diverse nuanțe. Tot mai mulți angajați și firme iau în calcul reîntoarcerea la biroul clasic, dar nu chiar la același birou, deși în același loc.

Unele firmele continuă să se confrunte cu provocarea de a-i convinge pe angajați să se reîntoarcă la birou, în ciuda reducerii restricțiilor legate de pandemie și de reducerea pericolului infectării cu COVID. Astfel, managerii se văd nevoiți să caute noi soluții prin care să îi atragă pe angajați la birou și să păstreze, când este cazul, avantajele telemuncii.

1. Modul de lucru hibrid rămâne. În primul rând, opțiunea de a lucra de oriunde va face diferența între a atrage noi angajați sau în a-i reține pe cei existenți. Majoritatea companiilor se așteaptă la reașezări graduale și la revenirea în mai multe valuri.

Lucrul de acasă, îmbrăcat în haine comode, de pe plajă sau din cabana de munte înainte de a se aventura pe pârtia de schi se va păstra pentru o parte dintre angajați. În același timp, pentru alți angajați, dorinta de a separa viața profesională de cea personală îi va determina să lucreze la sediul companiei mai mult timp decât până acum.

Cei care își duc copiii la grădinițele și școlile din proximitatea sediului unde lucrează își vor putea adapta programul de la birou în funcție de programul educațional al copiilor. Multe grădinițe și școli oferă programe afterschool de luni până vineri, până la ora 16.00 sau la ora 18.00. Cel mai probabil, acesta va fi și programul de lucru al părinților, când vor lucra de la sediu.

2. Existenta școlilor și a grădinițelor cu program prelungit lângă clădirile de birouri. Unitățile de învățământ amplasate lângă principalii poli de business ai Capitalei au început să reprezinte facilități care sunt din ce în ce mai apreciate de companii. În acest context, începerea școlii poate reduce presiunea de a fi peste tot, în același timp, pentru o parte dintre părinți. Cel puțin în timpul orelor de școală, acești părinți vor putea lucra liniștiți de la sediul companiei.

“Dacă în urmă cu 10-15 ani proximitatea clădirilor de birourilor de universități era un factor important luat în considerare la alegerea sediului, în momentul de față atractivitatea unui spațiu de birouri este din ce în ce mai mult evaluată și prin prisma integrării sau proximității grădinițelor, școlilor sau liceelor. Tinerii studenți sau absolvenți pe care acum mai bine de un deceniu firmele se băteau să îi angajeze au acum familii, iar prioritățile li s-au schimbat. Acești părinți fac eforturi pentru a le asigura copiilor accesul la un sistem de educație cât mai peformant, prin alegerea unor instituții de învățământ de prestigiu, din mediul privat sau de stat. De cele mai multe ori, aceste instituții nu se află în proximitatea locuințelor lor. Astfel, le-ar fi de ajutor să fie măcar în apropierea locului de muncă” crede Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting | CORFAC International.

De exemplu, Școala internațională SEK își deschide prima unitate școlară din România în parcul de birouri Sema Parc, începând cu septembrie 2022. Intermediată de ESOP Consulting, tranzacția indică interesul proprietarilor de spații de birouri de a le oferi angajaților companiilor cât mai multe argumente pentru a se reîntoarce la birou. SEK Bucharest International School a închiriat 2.550 de metri pătrați, dispuși pe două niveluri, plus aproape 4.170 de metri pătrați de spațiu verde, care poate fi amenajat pentru activitățile educaționale. Suprafața închiriată este suficientă pentru ca instituția de învățământ să înceapă să activeze cu o grădiniță și o școală primară, iar, ulterior, să se extindă cu clase de giumnaziu și liceu, pe măsură ce există cerere și copiii cresc. Cu acces din Splaiul Independenței, clădirea în care se află SEK Bucharest dispune de un bun acces la mijloacele de transport în comun și beneficiază de amplasarea în apropierea unor puncte de reper importante, Opera Română și Palatul Parlamentului.

 

Liceul teoretic „Sfinții Trei Ierarhi”, amplasat lângă polul de birouri Barbu Văcărescu, este un alt exemplu de instituție de învățământ care îi stimulează pe corporatiști să reîntoarcă la birou. Aflat aproape de cel mai mare pol de business din București, instituția de învățământ a fost deschisă acum șase ani, fiind acreditată. La finele anului școlar 2020/2021, Liceul teoretic „Sfinții Trei Ierarhi” s-a clasat pe locul 7 în topul școlilor din București, în topul realizat de de Inspectoratul Școlar al Municipiului București, în funcție de mediile obținute de elevi la diverse evaluări.

3. Spațiile verzi contribuie la creșterea productivității. Amenajarea biroului în preajma unor spații verzi și parcuri îi ajută pe angajați să facă mai multă mișcare, dar și să se concentreze mai bine. Angajații care au copii pot profita de această oportunitate, iar, după orele de școală, să îi ia pe cei mici la o plimbare sau să practice activități sportive împreună.

De exemplu, business-parcul U-Center este amplasat în apropierea Parcului Carol și a Parcului Tineretului, iar business-parc-ul @Expo este situat aproape de Parcul Herăstrău. De asemenea, One Cotroceni se află la o distanță mica de Arenele BNR si include numeroase spații verzi, la care se adaugă grădini suspendate și spații de promonada, iar Sema Parc se găsește între Parcul Crângași, facilitățile sportive construite în jurul Clubului Sportul Studențesc și Grădina Botanică din București.  În plus, Sema Parc a fost proiectat cu numeroase spații verzi special amenajate pentru plimbari sau pentru relaxare.

 4. Wellbeing. Se încurajează echilibrul muncă – viață personală. Stabilirea unui orar flexibil, prin modul de lucru hibrid, îi poate ajuta pe toți angajații să fie implicați în activitățile firmei, dar și să le fie respectat timpul liber. De exemplu, pot fi stabilite anumite ore între care angajatul trebuie să fie la lucru, indiferent de format, iar după acele ore poate să lucreze de la distanță. De asemenea, angajații care vin la birou vor fi mult mai interesați să își crească productivitatea, astfel încât, odată ce au părăsit sediul, să reducă semnificativ activitatea profesională.

5. Cresc concentrarea și productivitatea. Dupa începerea școlii credem că unii angajați vor descoperi că revenirea la biroul clasic i-a ajutat să se concentreze mai bine și să fie mai productivi. Faptul că nu vor mai fi distrași de copii îi va ajuta să își finalizeze mai repede proiectele și cu rezultate mai bune decât credeau sau decât au obținut în perioada petrecută acasă. Încurajați de aceste rezultate, angajații pot deveni tot mai deschiși ideii de a reveni la birou, unde pot interacționa mult mai direct și mai eficient.

6. Se îmbunătățește colaborarea între colegi. Oricât de mult ar ajuta tehnologia, comunicarea directă, față în față, nu poate fi înlocuită. Nicio platfomă nu poate reda perfect micile gesturi și mimica unui coleg când aude o propunere nouă. Nici nu poate înlocui glumele de la cafea sau din pauză. Oricât de banale par aceste interacțiuni, de fapt acestea ajută la construirea relațiilor dintre colegi, la construirea încrederii și la o mai bună colaborare în echipă. De altfel, pe măsură ce s-a extins utilizarea muncii hibrid, se recomandă ca orele de lucru în fața calculatorului să fie întrerupte de pauzele de cafea online.

7. Se îmbunătățește și se păstrează cultura companiei. Cultura și identitatea companiei riscă să se piardă sau să devină mai puțin importante pentru angajații care nu interacționează cu mesajele acesteia periodic. Prin intermediul tehnologiei și sub presiunea timpului, angajații pot diminua sau elimina mesajele corporate transmise de companie. Prezenți la sediu, angajații pot interacționa indirect și natural cu mesajele companiei, atât prin intermediul diverselor materiale, specifice sau inedite, cât și prin participarea la evenimente corporate și informale.

“Pandemia a crescut reziliența firmelor și vom asista, în continuare, la un mediu plin de diversitate, flexibilitate, dar și la un focus treptat pe reîntoarcerea la birou, prin sisteme cât mai evoluate de muncă hibridă, în care componenta umana va avea un rol important. Tehnologia este un aliat redutabil, iar instrumentele sale au fost integrate în activitatea de zi cu și a firmelor (cloud, online meetings, etc.), însă comunicarea față în față și concentrarea pe care unii dintre angajați o vor avea după revenirea lor la birou, odată cu începerea școlii, vor reprezenta argumente din ce în ce mai solide pentru o creștere a prezenței fizice la birou” considera Alexandru Petrescu, de la ESOP Consulting.

Dacă dorești mai multe informații despre birourile de închiriat din Bucuresti, poți dialoga cu un consultant ESOP completând acest scurt formular sau telefonic la  (+4) 0723.26.61.97 sau (+4) 021.528.04.40. Vom răspunde cu plăcere și prompt solicitării tale!


Alexandru Petrescu

Managing Partner si Fondator al companiei ESOP Consulting | CORFAC International cu 20 de ani de experienta in consultanta imobiliara si antreprenoriat.

Postari similare

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult

5 moduri de lucru hibrid pentru a facilita revenirea la birou


Cu un context pandemic mai relaxat, inclusiv fără obligativitatea purtării măștilor în interior, companiile, alături de angajați, decid dacă folosesc în continuare sistemul de muncă hibrid si care dintre cele 5 moduri de lucru hibrid li se potriveste cel mai bine. Este posibil ca angajații să fi lucrat din mai multe locuri în această perioadă […]


Citeste mai mult

Topul zonelor de birouri moderne, la sfârșitul lui 2021


Polul Centru-nord a trecut de 1,5 milioane de metri pătrați, iar zona Centru-vest este la mai puțin de jumătate. Cele mai multe spații de birouri moderne, de clasă A, se află  în polul de business Centru-nord (Aviatorilor, Floreasca, Expoziției), care a depășit pragul de 1.500.000 mp, potrivit unei monitorizări realizate de compania ESOP Consulting l […]


Citeste mai mult