Despre spatiile de birouri din Bucuresti

Esop: Proprietarii de birouri ar trebui sa se uite mai atent si catre firmele medii

ALEXANDRU PETRESCU, managing partner al firmei de consultanta imobiliara ESOP, unul dintre cele mai importante branduri locale in piata de profil, apreciaza ca in Bucuresti sunt in prezent spatii de birouri neocupate, cu o suprafata inchiriabila de peste 600.000 de metri patrati in cladiri de clasa A, B si C, iar proprietarii de imobile mai slabe calitativ vor avea dificultati in a gasi chiriasi, in conditiile in care companiile mari au in prezent ochi doar pentru cele mai bune proiecte noi.

Cred ca o intrebare interesanta este legata de ce se va intampla cu cladirile care se elibereaza, in general de clasa B, din care chiriasii migreaza catre imobile noi, mai bune, cu preturi la nivelul pietei. Consider ca proprietarii ar trebui sa tinteasca si alt tip de clienti fata de cei cu care erau obisnuiti – doua-trei companii mari care ocupau toata cladirea. Orientarea si catre firmele medii le-ar oferi mai multe avantaje”, considera dl. Petrescu de la ESOP.

Consultantul apreciaza ca proprietarii de birouri ar trebui sa realizeze un mix de chiriasi, asemanator celui din malluri, in care sunt prezenti atat chiriasi mari, care ofera o oarecare stabilitate, dar al caror impact este mai puternic in cazul unei plecari, cat si chiriasi mai mici, care pot plati o chirie mai ridicata pe metru patrat si care pot fi mutati mai usor in cazul in care un client doreste sa se extinda. El afirma ca in actuala perioada de criza, reinchirierea unui spatiu dureaza in jur de 6-12 luni, iar impactul asupra veniturilor generate de cladire este ridicat.

Spre exemplu, un calcul pe un termen de trei ani arata ca daca la o cladire de 10.000 de metri patrati, jumatate din spatiu este neocupat pentru noua luni, chiria medie obtinuta pentru fiecare metru patrat al cladirii este 10,5 euro in loc de 12 euro, in conditiile pastrarii unui nivel mediu de 12 euro/mp pentru spatiile ocupate.

El considera ca in acest an va avea loc o migrare mai pronuntata a companiilor din vile de calitate mai slaba catre cladiri de clasa B, dupa ce, inainte de criza, a avut loc un “exod” al firmelor cu sedii intr-unul sau mai multe apartamente, catre vile sau centre de afaceri de calitate mai scazuta.

Anul acesta, livrari de 100.000 mp

Alexandru Petrescu apreciaza ca in prezent firmele de talie medie, cu 10 pana la 100 de angajati, ocupa peste 1,5 milioane de metri patrati, iar aproximativ 1 milion de metri patrati il reprezinta spatiile de birouri in cladiri de clasa C sau in vile.

Credem ca pentru cladirile de clasa B din Bucuresti acest bazin mare de potentiali clienti reprezinta o solutie in aceste vremuri pentru scaderea gradului de neocupare cu care se confrunta in prezent.” Un alt factor de presiune asupra proprietarilor de birouri va veni in acest an din partea dezvoltatorilor care vor livra inca 100.000 de metri patrati pe piata.

In ultimul an am observat o schimbare de optica la o parte dintre proprietarii de centre de afaceri ca care lucram si care au inceput sa ia in calcul din ce in ce mai des companiile de talie medie. Pentru a accesa acest bazin de clienti este necesara o deschidere pentru modularea spatiilor in suprafete cuprinse intre 100 si 700 de metri patrati si sa aiba conditiile contractuale mai flexibile in privinta termenului de inchiriere”, mai spune Petrescu, cel care conduce si este actionar al unei firme cu 25 de angajati si afaceri de 600.000 de dolari (470.000 de euro) in 2012.

Esop este o firma de consultanta “de volum”, care anul trecut a intermediat 67 de tranzactii mici si medii in piata de birouri, cu un volum de aproape 30.000 de metri patrati, contracte ce au adus circa 90% din veniturile firmei. De la inceputul anului firma a mai intermediat 11 tranzactii cu o suprafata de 2.300 de metri patrati de birouri, iar pentru intregul an si-a propus atingerea unui volum de tranzactii de circa 40.000 de metri patrati si venituri de 700.000-800.000 de dolari.

Articolul integral il gasiti in editia printata a ZIARULUI FINANCIAR si pe www.zfcorporate.ro!


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Ponderea chiriasilor din domeniul IT&C in piata spatiilor de birouri din Bucuresti la sfarsitul anului 2022 si previziuni pentru anul 2023


In 2022 cele mai active companii au fost cele din domeniul IT&C, BPO și SSC, cu 23% din volumul total al tranzactiilor, urmate de cele din domeniul Serviciilor profesionale cu 17%. Dintre firmele care au inchiriat spatii de birouri cu suprafete semnificative in 2022 amintim pe EveryMatrix, Cegeka, Softbinator Technologies, Expleo, Infineon, NXP. Acestea, precum si alte companii […]


Citeste mai mult

Principalele tendințe pe piața spațiilor de birouri după începerea noului an școlar


Începută treptat din primăvară, revenirea graduală la birou se așteaptă să înregistreze un nou val în această toamnă, odată cu deschiderea noului an școlar. Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a angajaților care au copii la grădinițe și școli ce se află în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. […]


Citeste mai mult

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult