Spatiile de birouri vacante

Proprietarii de spatii de birouri vacante pierd lunar 6 mil Euro

Peste 595.000 mp sunt disponibili in 388 cladiri de birouri, conform unei analize de piata realizata pe baza datelor din portofoliul de oferte ESOP, probabil cel mai extins portofoliu de cladiri de birouri clasa A, B si C, gestionat de un broker imobiliar din Bucuresti. Considerand o chirie medie de 10 Eu/mp, putem estima ca in piata de birouri se pierd lunar aproximativ 6 mil Euro.

“Daca in perioada dinainte de criza declansata in toamna anului 2008 termenele de inchiriere variau intre 2-5 luni, in functie de suprafetele totale disponibile si nivelul cerut de chirie, in momentul de fata termenele de inchiriere medii sunt intre 8-10 luni, ajungand in cazul anumitor imobile la 14-16 luni. Multi proprietari inca alearga dupa profitul iluzoriu generat de un nivel mai ridicat de chirie, constientizand destul de putin pierderea certa pe care o reprezinta fiecare luna de neocupare a spatiului”, considera Mirela Raicu, Partener la firma de consultanta imobiliara ESOP Consulting.
art-112De exemplu, un spatiu de birouri care se doreste sa fie inchiriat cu 12 Euro/mp, pe un termen de 2 ani, dupa o perioada de ne-inchiriere de 6-8 luni ajunge la o chirie reala de 9 Eu/mp. Acest lucru se intampla deoarece fiecare luna de ne-inchiriere reduce nivelul chiriei cu 0,3-0,4 Eu/mp.

Daca mai luam in calcul si incertitudinea obtinerii nivelului de chirie dorit, observam ca pierderea poate fi si mai mare.

Din analiza de piata realizata de ESOP la sfarsitul celui de-al doilea trimestru din 2011 se observa o diminuare a ratei de neocupare a cladirilor de birouri clasa A si o crestere a ofertei de spatii de birouri disponibile in cladirile care solicita sub 11 euro/mp.

Pe segmentul spatiilor de birouri sub 11 Eu/mp, desi stocul a inregistrat o crestere in cel de-al doilea trimestru, observam ca nivelul total este mai redus decat pe segmentul spatiilor de 11-15 Eu/mp, aspect firesc in conditiile in care peste 58% din solicitarile venite din partea companiilor medii care inchiriaza aceste tipuri de cladiri, au bugete sub 11 euro /mp.

“Am discutat cu multi proprietari in ultimele 6 luni si le-am oferit servicii de auditare a spatiilor de birouri ne-inchiriate pentru a stabili care este valoarea reala de piata si ce trebuie facut pentru a accelera procesul de inchiriere. Ca urmare a demersurilor facute de ESOP si de alte companii imoibiliare, am observat ca o parte din cladirile care in trimestru 1 din 2011 au fost promovate cu bugete intre 12-15 Euro /mp, au migrat catre categoria sub 11 / euro mp, semn ca unii proprietari incep sa-si dea seama ca principala pierdere in perioada de criza pe care o traversam este data de rata de neocupare si mai putin de 2-3 euro in plus la chiria pe mp”, afirma Mirela Raicu de la ESOP, firma specializata in inchirieri spatii de birouri.


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Principalele tendințe pe piața spațiilor de birouri după începerea noului an școlar


Începută treptat din primăvară, revenirea graduală la birou se așteaptă să înregistreze un nou val în această toamnă, odată cu deschiderea noului an școlar. Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a angajaților care au copii la grădinițe și școli ce se află în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. […]


Citeste mai mult

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult

5 moduri de lucru hibrid pentru a facilita revenirea la birou


Cu un context pandemic mai relaxat, inclusiv fără obligativitatea purtării măștilor în interior, companiile, alături de angajați, decid dacă folosesc în continuare sistemul de muncă hibrid si care dintre cele 5 moduri de lucru hibrid li se potriveste cel mai bine. Este posibil ca angajații să fi lucrat din mai multe locuri în această perioadă […]


Citeste mai mult