Piaţa închirierilor de birouri în 2016

În 2016, piaţa închirierilor de birouri ar putea creşte cu 20-25% faţă de 2015

În 2016, vor urma relocări în cascadă, ca urmare a schimbărilor legislative și a marilor consolidări de sedii ale unor multinaționale, ceea ce va duce la o creștere a pieței închirierii de birouri cu 20-25% față de 2015, estimează Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP Consulting l CORFAC International.

Anul 2016 ar putea fi primul an al unei etape de renunțare la spațiile de birouri de calitate mai slabă din Bucuresti, în următorii 3-4 ani urmând să fie din ce în ce mai puține sedii de firme în apartamente de bloc comunist sau în zone nesigure din punct de vedere al riscului la cutremur sau în clădiri neprotejate la incendiu.

Marile contracte de preînchiriere a unor spații de birouri mamut, cu suprafețe de 10.000-40.000 mp, încheiate în 2015 sau aflate în pipeline vor duce la eliberarea mai multor clădiri de clasă A și B+ din zonele centrale, pentru care deja se conturează o cerere din partea clienților din vile și apartamentele cu destinație rezidențială, determinată de noua atitudine a administratorilor de firme față de normele antiincediu și în fața riscului seismic.

„În 2016 se vor reuni simultan mai mulţi factori cu influenţă majoră asupra pieţei de birouri, va exista o migrație pe toate segmentele pieței de birouri din București, pe fondul creșterii ofertei de birouri: chiriași de talie mare își vor consolida sediile în cele mai noi și mai bine poziționate clădiri de birouri din zonele de centru-nord și centru –vest, care vor lua spuma cererii.

În locul lor, în clădirile centrale, dar de talie mai mică și construite în ultimii zece ani, vor accede companii medii, aflate în extindere sau în căutarea unui plus de imagine, care vor închiria spații de birouri de 500-2.000 mp.

În paralel, va exista o presiune asupra chiriașilor aflați în apartamente de bloc sau în vile, din cauza creșterii impozitelor pe proprietate pentru aceste tipuri de imobile si a posibilității de creștere a chiriilor în consecință precum și a înnăspririi legislației privind riscul seismic și a normelor antiincendiu. Și pentru aceste companii, care au sub 50 angajați, pentru prima dată vor exista mai multe variante moderne de birouri cum ar fi: birourile instant office, hub-urile de afaceri în număr din ce în ce mai mare și birourile în centre de talie mică sau mijlocie, care se vor elibera și care vor avea spații cu chirii mai accesibile decât în ultimii ani”, declară Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP Consulting l CORFAC International.

Printre tranzacţiile mari din 2015, prin care chiriașii au eliberat spații generoase de birouri se numără:

  • Oracle 10.400 mp – Sky Tower
  • Carrefour Romania 6300 mp – Green Court Bucharest – Building B
  • Genpact- 22.000 mp – Hermes Business Park
  • Oracle – 20.000 mp – Oregon Park
  • Luxoft – 5500 mp – Hermes Business Park

Pentru 2016, se anunță cel puțin trei mari pre-închirieri: doi jucători mari din domeniul bancar și unul din domeniul IT&C doresc să-și consolideze birourile și caută soluții pentru spații de peste 15.000 mp.

Ce se va întâmpla cu oferta de spații de birouri din apartamentele rezidențiale situate în zonele Unirii și Victoriei

“În următorii 2-3 ani, birourile amenajate în apartamentele de locuit din zonele Unirii și Victoriei isi vor pierde din atractivitatea avută în trecut pentru piața de birouri și estimăm că se vor întoarce pe piața rezidențială, fie la închiriere, fie la vânzare.

În ceea ce privește vilele, cele neconsolidate și nerenovate vor fi scoase probabil la vânzare, urmând a reveni pe piața rezidențială. Excepție vor face doar vilele istorice, situate în zone premium, bine renovate, care asigură o imagine deosebită, care își vor păstra destinația de birouri, pentru că anumite tipuri de firme vor dori să aibă sediul în continuare într-o clădire independentă datorită tipului de activitate desfășurat (de exemplu firme de avocatură, consultanță de afaceri, marketing și publicitate etc)”, estimează Alexandru Petrescu, Managing Partner ESOP Consulting l CORFAC International.

Daca ai nevoie de servicii de consultanta imobiliara, ne-ar face placere sa ne cunoastem! Trimite-ne un email si revenim in maxim 24 de ore:
[contact-form-7 404 "Not Found"]


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Ponderea chiriasilor din domeniul IT&C in piata spatiilor de birouri din Bucuresti la sfarsitul anului 2022 si previziuni pentru anul 2023


In 2022 cele mai active companii au fost cele din domeniul IT&C, BPO și SSC, cu 23% din volumul total al tranzactiilor, urmate de cele din domeniul Serviciilor profesionale cu 17%. Dintre firmele care au inchiriat spatii de birouri cu suprafete semnificative in 2022 amintim pe EveryMatrix, Cegeka, Softbinator Technologies, Expleo, Infineon, NXP. Acestea, precum si alte companii […]


Citeste mai mult

Principalele tendințe pe piața spațiilor de birouri după începerea noului an școlar


Începută treptat din primăvară, revenirea graduală la birou se așteaptă să înregistreze un nou val în această toamnă, odată cu deschiderea noului an școlar. Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a angajaților care au copii la grădinițe și școli ce se află în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. […]


Citeste mai mult

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult