Oportunitatile unei inchirieri in conditii de criza

In ciuda faptului ca toate segmentele imobiliare sunt afectate de criza, sectorul inchirierilor de birouri continua sa tina steagul sus. Exista miscare pe piata, chiar daca cererile au scazut cu 25-30% fata de anul trecut. Multi dintre clienti au costientizat faptul ca acum poti sa beneficiezi de oportunitati pe piata de birouri. Dupa ce piata a fost mult timp o piata a proprietarilor, a venit vremea chiriasilor care pot obtine conditii mult mai avantajoase fata de trecut.

Este momentul pentru o chirie mai mica, conditii comerciale mai bune, inclusiv implicarea proprietarului in amenajarea spatiului”, declara Irina Petrescu, partener ESOP.

Chirii mai mici

Nu mai e o noutate ca pe toate segmentele chiriile au scazut considerabil intre 15-25%, in comparatie cu 2008 pe fondul a doua cauze principale: supra-oferta din piata pe toate segmentele si diminuarea numarului de potentiali clienti pe fondul crizei. 

“Este adevarat ca o parte din clienti care nu au neparat o presiune de mutare astepta ca preturile sa scada si mai mult pentru a fi siguri ca obtin oferta cea mai buna. Poate fi si aceasta o strategie. In acelasi timp, daca se face o proiectie obiectiva in viitor se poate conveni o chirie care sa reflecte cat mai bine noua realitate si astfel se pot evita situatii in care se pierd oferte foarte bune existente acum in piata“, spune Irina Petrescu, partener ESOP.

Daca in cazul chiriasilor asteptarea este o strategie de inteles, in cazul proprietarilor este cea mai proasta decizie. In conditiile in care intreaga economie e pe un trend descendent, care se va mentine si in 2010 dupa estimarile noastre, este greu de crezut ca ne putem astepta la deal-uri mai bune pentru proprietari in viitorul apropiat iar pe de alta parte orice luna de neocupare a spatiului inseamna o pierdere pentru proprietar.

Conditii de inchiriere mai bune

Daca pana acum ceva timp proprietarii se rezumau la a da spatiul cel mult igenizat, restul amenajarilor fiind in sarcina chiriasilor, acum se poate discuta despre implicarea proprietarilor pentru a imparti cu chiriasul o parte din costurile de amenajare, mai ales a investitiilor care vor ramane in spatiu si ii vor creste valoarea (reteua de date-voce, conexiunea internet si de telefonie, sistemul de climatizare, daca nu exista etc)“, afirma Irina Petrescu, partener ESOP.

Conditii de inchiriere mai flexibile

Daca pana la sfarsitul lui 2008, cel putin in cazul cladirilor de birouri clasa A, erau conditii destul de rigide pentru chiriasi: avans 3 luni de chirie, garantie 3 luni de chirie, contract ferm pe 3-5 ani cu penalitati dure daca se pleaca inainte de termen, o parte din proprietari isi arata deschiderea pentru discutii si in acesta directie pe fondul lipsei de predictibilitate economica cu care se confrunta chiriasii si care ii fac sa fie mult mai precauti in asumarea unor clauze restrictive. Punctul forte pentru un chirias care incheie in aceste vremuri un contract este securizarea unei oferte bune atat din punctul de vedere al spatiului, dar si al conditiilor comerciale, pentru o perioada lunga de timp.

Chiriasii care inchiriaza in aceasta perioada pot beneficia de conditii mult mai avantajoase ca in anii trecuti, dar pe care le pot avea si dupa perioada crizei, daca stiu sa isi negocieze bine contractele cu proprietarii. Iar la acest capitol o firma de consultanta imobiliara specializata in astfel de tranzactii le poate fi de un real folos.“, afirma Irina Petrescu, partener ESOP.


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Ponderea chiriasilor din domeniul IT&C in piata spatiilor de birouri din Bucuresti la sfarsitul anului 2022 si previziuni pentru anul 2023


In 2022 cele mai active companii au fost cele din domeniul IT&C, BPO și SSC, cu 23% din volumul total al tranzactiilor, urmate de cele din domeniul Serviciilor profesionale cu 17%. Dintre firmele care au inchiriat spatii de birouri cu suprafete semnificative in 2022 amintim pe EveryMatrix, Cegeka, Softbinator Technologies, Expleo, Infineon, NXP. Acestea, precum si alte companii […]


Citeste mai mult

Principalele tendințe pe piața spațiilor de birouri după începerea noului an școlar


Începută treptat din primăvară, revenirea graduală la birou se așteaptă să înregistreze un nou val în această toamnă, odată cu deschiderea noului an școlar. Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a angajaților care au copii la grădinițe și școli ce se află în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. […]


Citeste mai mult

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult