Oportunitatile unei inchirieri in conditii de criza

In ciuda faptului ca toate segmentele imobiliare sunt afectate de criza, sectorul inchirierilor de birouri continua sa tina steagul sus. Exista miscare pe piata, chiar daca cererile au scazut cu 25-30% fata de anul trecut. Multi dintre clienti au costientizat faptul ca acum poti sa beneficiezi de oportunitati pe piata de birouri. Dupa ce piata a fost mult timp o piata a proprietarilor, a venit vremea chiriasilor care pot obtine conditii mult mai avantajoase fata de trecut.

Este momentul pentru o chirie mai mica, conditii comerciale mai bune, inclusiv implicarea proprietarului in amenajarea spatiului”, declara Irina Petrescu, partener ESOP.

Chirii mai mici

Nu mai e o noutate ca pe toate segmentele chiriile au scazut considerabil intre 15-25%, in comparatie cu 2008 pe fondul a doua cauze principale: supra-oferta din piata pe toate segmentele si diminuarea numarului de potentiali clienti pe fondul crizei. 

“Este adevarat ca o parte din clienti care nu au neparat o presiune de mutare astepta ca preturile sa scada si mai mult pentru a fi siguri ca obtin oferta cea mai buna. Poate fi si aceasta o strategie. In acelasi timp, daca se face o proiectie obiectiva in viitor se poate conveni o chirie care sa reflecte cat mai bine noua realitate si astfel se pot evita situatii in care se pierd oferte foarte bune existente acum in piata“, spune Irina Petrescu, partener ESOP.

Daca in cazul chiriasilor asteptarea este o strategie de inteles, in cazul proprietarilor este cea mai proasta decizie. In conditiile in care intreaga economie e pe un trend descendent, care se va mentine si in 2010 dupa estimarile noastre, este greu de crezut ca ne putem astepta la deal-uri mai bune pentru proprietari in viitorul apropiat iar pe de alta parte orice luna de neocupare a spatiului inseamna o pierdere pentru proprietar.

Conditii de inchiriere mai bune

Daca pana acum ceva timp proprietarii se rezumau la a da spatiul cel mult igenizat, restul amenajarilor fiind in sarcina chiriasilor, acum se poate discuta despre implicarea proprietarilor pentru a imparti cu chiriasul o parte din costurile de amenajare, mai ales a investitiilor care vor ramane in spatiu si ii vor creste valoarea (reteua de date-voce, conexiunea internet si de telefonie, sistemul de climatizare, daca nu exista etc)“, afirma Irina Petrescu, partener ESOP.

Conditii de inchiriere mai flexibile

Daca pana la sfarsitul lui 2008, cel putin in cazul cladirilor de birouri clasa A, erau conditii destul de rigide pentru chiriasi: avans 3 luni de chirie, garantie 3 luni de chirie, contract ferm pe 3-5 ani cu penalitati dure daca se pleaca inainte de termen, o parte din proprietari isi arata deschiderea pentru discutii si in acesta directie pe fondul lipsei de predictibilitate economica cu care se confrunta chiriasii si care ii fac sa fie mult mai precauti in asumarea unor clauze restrictive. Punctul forte pentru un chirias care incheie in aceste vremuri un contract este securizarea unei oferte bune atat din punctul de vedere al spatiului, dar si al conditiilor comerciale, pentru o perioada lunga de timp.

Chiriasii care inchiriaza in aceasta perioada pot beneficia de conditii mult mai avantajoase ca in anii trecuti, dar pe care le pot avea si dupa perioada crizei, daca stiu sa isi negocieze bine contractele cu proprietarii. Iar la acest capitol o firma de consultanta imobiliara specializata in astfel de tranzactii le poate fi de un real folos.“, afirma Irina Petrescu, partener ESOP.


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Piața spațiilor de birouri în trimestrul trei a fost trasă în sus de renegocieri


În trimestrul trei din 2020, abia încheiat, piața închirierilor de birouri a cumulat 56.730 mp și s-a apropiat ca volum de același trimestru din 2019, reprezentând circa 88% din acea perioadă, potrivit unei analize realizate de compania ESOP Consulting. Pentru mai mult de jumătate dintre aceste spații, chiriașii au preferat să rămână în aceleași clădiri […]


Citeste mai mult

Tranzacțiile mari de birouri, de peste 10.000 mp au fost realizate doar de companii din domeniile IT&C și Financiar, în 2019


• Împărțirea pieței de birouri după mărimea spațiilor noi tranzacționate: marii chiriași de birouri au dominat piața în 2019, în București, segmentul tranzacțiilor cu suprafețe de peste 10.000 mp cumulând cel mai mare volum de spații noi tranzacționate • 75% din marii chiriași au fost din domeniul IT&C și 25% din domeniul Financiar Șapte tranzacții […]


Citeste mai mult

Cum s-ar îmbunătăți condițiile de lucru la birou pentru 200.000 angajați din București


În București, peste 200.000 de angajați lucrează în clădiri de birouri construite de firme private, care au o vechime mai mare de 10 ani și peste 250.000 de angajați sunt în clădiri de birouri inaugurate în ultimii 10 ani, potrivit unei analize realizate de compania imobiliară ESOP Consulting l CORFAC International. Chiriașii caută clădiri noi […]


Citeste mai mult

Adaugati un comentariu nou

*/ ?>