În București, în primele nouă luni din 2021, s-au căutat birouri mici, de până în 1.000 mp

Până la finalul lunii septembrie 2021 s-au închiriat mai multe spații de birouri noi, de până în 1.000 mp, decât în aceeași perioadă din 2020 și chiar din 2019 sau 2018, înainte de pandemie, potrivit unei analize realizare de compania imobiliara ESOP, pe baza datelor centralizate de principalii brokeri pe piața de birouri. În total, în primele trei trimestre din 2021 s-au închiriat 107 spații de birouri mici, care totalizează 46.405 mp, în timp ce în 2020 s-au închiriat doar 44 spații mici, cu un total de 17.739 mp și în 2019 s-au închiriat 103 spații, cu un total de 44.105 mp.  De cealaltă parte însă, sunt mai puține tranzacții cu spații de peste 1.000 mp și volumul lor este mic decât în anii precedenți.

IMM-urile sunt chiriașii care au pus în mișcare piața de birouri din acest an.

În primele nouă luni ale anului 2021, am observat un dinamism mai mare, pe segmentul de piață al relocărilor de spații de birouri, din partea companiilor mici și mijlocii și estimăm că firmele mari ar putea deveni mai active pe piața relocărilor cel mai devreme în cursul anului 2022, în condițile în care situația epidemilogică se va îmbunătăți”, declară Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting.

Numărul tranzacțiilor cu spații mai mari de peste 1.000 mp este mai mare decât în 2020, dar rămâne încă mai mic decât în 2019.

Numărul total al tranzacțiilor de birouri s-a dublat față de 2020, anul cel mai lovit de pandemie

În total, în primele nouă luni din 2021 s-au realizat 135 de tranzacții cu spații de birouri, în timp ce în 2020, în aceeași perioadă s-au încheiat doar 67 de tranzacții în București. Comparativ cu 2019 și 2018, anii anteriori pandemiei, în acest an avem încă un număr mic de tranzacții și un volum mai mic de spații. În 2019, înainte de declanșarea pandemiei COViD 19, în primele nouă luni se realizaseră 149 tranzacții, cu un total de aproape 200.000 mp.

În primele trei trimestre din 2021 s-au închiriat mai multe birouri noi decât în tot anul 2020. În total, până la finalul lunii octombrie 2021, s-au închiriat 136.824 mp de spații de birouri, în timp ce anul trecut, până la finalul lunii decembrie, se tranzacționaseră birouri cu o suprafață totală de 118.192 mp.

Situația sanitară actuală, cu o creștere rapidă a numărului de cazuri COVID în Romania va  putea temporiza ritmul de tranzacționare in trimestrul patru. În ultimele luni, observasem în piață o revenire graduală a fluxului de companii noi din alte piețe europene, dar este greu de spus cum vor reacționa la noile condiții epidemiologice din țara noastră. Ceea ce este cert este faptul că măsurile de siguranță sanitară și facilitățile oferite de proprietarii clădirilor de birouri se vor menține pe termen scurt și vor deveni tot mai importante pe termen mediu și lung”, este de părere Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting.

 


Alexandru Petrescu

Managing Partner si Fondator al companiei ESOP Consulting | CORFAC International cu 20 de ani de experienta in consultanta imobiliara si antreprenoriat.

Postari similare

Principalele tendințe pe piața spațiilor de birouri după începerea noului an școlar


Începută treptat din primăvară, revenirea graduală la birou se așteaptă să înregistreze un nou val în această toamnă, odată cu deschiderea noului an școlar. Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a angajaților care au copii la grădinițe și școli ce se află în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. […]


Citeste mai mult

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult

5 moduri de lucru hibrid pentru a facilita revenirea la birou


Cu un context pandemic mai relaxat, inclusiv fără obligativitatea purtării măștilor în interior, companiile, alături de angajați, decid dacă folosesc în continuare sistemul de muncă hibrid si care dintre cele 5 moduri de lucru hibrid li se potriveste cel mai bine. Este posibil ca angajații să fi lucrat din mai multe locuri în această perioadă […]


Citeste mai mult