Sedii noi in cladiri de birouri

Firmele «de apartament» incep sa se mute in cladiri de birouri

Micii intreprinzatori renunta treptat la sediile din blocurile de locuinte sau case, mutandu-se in cladiri speciale de birouri, iar dezvoltatorii si-au adaptat oferta la necesitatile IMM.

Anunturi de genul “inchiriez spatiu in imobil nou de birouri, 130 de metri patrati, 22 de euro pe metru patrat” au inceput sa fie din ce in ce mai frecvente pe site-urile si in publicatiile cu oferte imobiliare. Daca in ultimii ani piata spatiilor de birouri a fost dominata de firmele mari, care aveau nevoie de sedii moderne si de suprafete mari, acum astfel de clienti sunt din ce in ce mai greu de gasit.

De partea cealalta, evolutia chiriilor si a preturilor imobilelor rezidentiale a facut ca spatiile moderne de birouri sa devina mai atractive pentru companiile mici, care pana acum erau cunoscute drept “firme de apartament”.
Jucatorii de pe piata imobiliara confirma tendinta de crestere a cererii pentru spatii mici, pretabile sediilor de firme cu mai putin de 100 de angajati. Pe piata au aparut developeri care construiesc sedii de birouri cu suprafete mai reduse, de 500-700 mp pe etaj si destinate IMM-urilor ale caror necesitati nu depasesc aceste suprafete.

Noi incercam sa oferim aceasta oportunitate celor interesati. Daca si inainte se mai gaseau spatii mai mici de inchiriat, acum noutatea o reprezinta vanzarea de spatii de birouri pe suprafete mici, in vederea acoperirii unui segment al cererii. Cei interesati de aceste proprietati sunt utilizatorii finali, si nu investitorii“, afirma Cristina Rosca, corporate & residential department manager al agentiei imobiliare RealTime.

Trei optiuni pentru inchiriere Mirela Raicu, corporate senior consultant al companiei imobiliare Esop Consulting, spune ca cererea pentru astfel de spatii a crescut in ultimii ani, depasind, practic, cu mult oferta. Chiria pentru un apartament de trei-patru camere, situat intr-o zona centrala sau semi-centrala si cu acces la mijloacele de transport a ajuns la cel putin 700-800 de euro pe luna.

Casele si vilele care s-ar preta drept sedii de firma pot fi inchiriate cu 2.000-3.000 de euro pe luna. Intr-un imobil nou de birouri, inchirierea unui spatiu de 130-150 de metri patrati costa intre 2.800 si 3.800 de euro lunar. Majoritatea sediilor de birouri sunt amplasate in apropierea unor hub-uri de transport (statii de metrou, aeroport), pot fi amenajate modern si compartimentate dupa nevoi.

Astfel de spatii au si dezavantaje: perioada de inchiriere solicitata este mai lunga (trei ani ca medie si cinci ani pentru spatiile clasa A), iar cheltuielile cu serviciile de mentenanta si utilitati se adauga la chirie, suma fiind cuprinsa intre 2,5 euro/mp si 3,5 euro/mp. Chirias sau proprietar? Pentru firmele care nu au nevoie de hale sau sedii special-amenajate si vor sa plateasca mai putini bani la stat, specialistii recomanda inchirierea sediilor.

“Costul chiriei este deductibil integral in momentul inregistrarii in contabilitate. In cazul unui imobil in proprietate, nu este deductibila decat amortizarea”, explica avocatul Gabriel Biris, specializat in fiscalitate, partener la firma Biris-Goran. De exemplu, puteti avea drept sediu o vila contra unei chirii de 2.000 de euro pe luna, sau, in varianta achizitiei, platind un pret de 250.000 de euro. In cazul chiriei, deduceti la calculul impozitului pe profit toata suma. In cazul achizitiei, cheltuiala lunara pe care o puteti inregistra este de doar 520 de euro (aferenta unei amortizari pe 40 de ani).

“Din punct de vedere comercial, achizitiile sunt avantajoase doar intr-o perioada de crestere a preturilor”, precizeaza Biris. Din cauza costurilor ridicate, firmele incep sa abandoneze ideea de sediu propriu. Un exemplu este retailerul IT Flamingo, care incearca sa-si vanda sediul din Otopeni de circa un an de zile, dupa ce compania s-a relocat din acea zona. «Avantajul inchirierii este ca toata suma platita este deductibila.» Gabriel Biris, partener la firma de avocatura Biris-Goran 20% Nivelul chiriilor a crescut cu o medie de 20% fata de aceeasi perioada a anului precedent.

Analistii estimeaza ca vor ramane in acesta zona pe parcursul intregului an. In prezent, se platesc pentru imobilele de clasa superioara intre 18 si 25 de euro/mp/luna. 1.500 mp Suprafetele cel mai des inchiriate sunt de 1.500 – 2.000 mp. Unii beneficiari prefera totusi sa subinchirieze spatii de 100-400 mp pentru companii mai mici, amortizandu-si astfel o parte din cheltuieli.

Sursa: Capital


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Din ce domenii provin chiriașii de birouri


Domeniile din care provin chiriașii de birouri se echilibrează ca pondere. Un sub-domeniu nou, de nișă, cel de e-commerce este în creștere și dă un impuls domeniului serviciilor profesionale, de care aparține, potrivit monitorizării realizate de ESOP Consulting la nivelul lui 2020 și în prima lună din 2021. Un exemplu în acest sens este extinderea […]


Citeste mai mult

Distribuitorul de produse pentru cabinete stomatologice Dentotal își mută birourile în Equilibrium I


Dentotal a închiriat un spațiu de birouri de 650 mp în clădirea Equilibrium I, prin intermediul companiei de consultanță ESOP Consulting. Domeniul medical și farmaceutic a urcat la o cotă de piață de 10%, în primele nouă luni din 2020, ca pondere a suprafeței de birouri închiriate în București, față de 3% cât avea anul […]


Citeste mai mult

Clădirile de birouri boutique din București își păstrează atractivitatea în 2020 pentru chiriași și investitori


În acest an, s-au dat în folosință sau sunt în curs de livrare doua clădiri noi de tip boutique, cu finisaje premium și cu suprafață de până în 10.000 mp, situate în zone centrale. Acestea vor avea în total o suprafață de 13.000 mp spații de birouri de clasă A. Anul viitor se estimează că […]


Citeste mai mult