Consolidare versus “atomizare” pe piata de birouri datorita COVID 19

Cosolidare versus Atomizare pe piata de birouri

Ce vor face companiile in perioada post-COVID 19? Se vor intoarce la strategia de consolidare prin care posturile de lucru dintr-un oras erau concentrate intr-o singura cladire sau intr-un singur business park? Sau vor opta pentru “atomizarea” acestora prin munca de acasa (Work from Home) sau prin munca langa casa (Work Near Home)? Sau vor adopta o strategie hibrida prin care va exista o combinatie intre munca de la sediul central cu munca de acasa si cu munca langa casa? Cum va influenta, pe termen mediu si lung, cresterea ponderii muncii de acasa: productivitatea, munca in echipa, creativitatea, apartenenta la cultura organizationala si retentia angajatilor? In perioda de incertitudini pe care o traversam pare destul de dificil de raspuns la aceste intrebari, dar raspunsul si deciziile implementate de companii acum in timpul pandemiei s-ar putea sa lase urme adanci in cultura organizationala si in modul de functionare pentru urmatorii 10-20 ani.

Inainte de aparitia COVID 19, piata de birouri din Bucuresti si din principalele orase ale tarii, trecea printr-un process intens de consolidare a operatiunilor companiilor intr-o singura cladire sau intr-un singur business park (ex. Microsoft s-a consolidat in Campus 6.2 cu aprox. 23.000 mp; IBM s-a consolidat in The Bridge Business Park cu aprox 28.000 mp etc). Aceasta tendinta a fost posibila atat datorita avantului pe care l-a luat piata de birouri in ultimii 7 ani cat si pentru ca in acest fel, companiile isi optimizau costurile de operare si optimizau comunicarea si interactiunea intre angajati si intre departamente.

COVID 19 a schimbat peste noapte tendinta de consolidare spre una de atomizare, in prima etapa prin munca exclusiv de acasa in perioada starii de urgenta (lockdown) si apoi prin tranzitia spre varianta hibrida de munca in schimburi: prin rotatie o parte din angajati lucreaza de acasa si o partea de la birou.

Perspectiva ca restrictiile aduse de pandemia COVID 19 sa depaseasca un orizont de timp de 18-24 de luni provoaca companiile sa ia decizii strategice care vor influenta pe termen mediu si lung modul de operare si cultura organizationala.

Companiile trebuie sa ia decizii care sa protejeze sanatatea si siguranta angajatilor dar si sa mentina productivitatea, creativitatea, colaborarea si sentimentul de apartenenta la organizatie la un nivel ridicat pentru a putea trece cu bine peste criza economica generata de pandemie.

Inainte de pandemie multe companii incercau sa creeze la birou un mediu de lucru cat mai atractiv, cu spatii de socializare, de relaxare, de colaborare si brainstorming, de sedinta in grupuri mici, medii si mari si toate aceste facilitati avea ca scop crearea atmosferei creative si de colaborare. Valoarea lor intrinseca cel mai probabil nu a disparut peste noapte ci doar este suspendata de nevoia de distantare sociala dar este posibil ca in viitor sa revina la forme asemanatoare de interactiune mai ales companiile care vor sa inoveze si sa fie competitive prin coeziunea echipei.

Digitalizarea interactiunii dintre membrii unei echipe si tot ceea ce s-a experimentat si s-a invatat in ultimele luni ar putea sa aduca un plus in productivitatea echipelor si in urmarirea task-urilor dar este posibil ca in era post-pandemie pentru un plus de creativitate, colaborare, diseminare de know-how si de sporire a sentimentul de apartenenta la organizatie, sa se caute solutii pentru readucerea oamenilor impreuna in birouri fizice.

Daca va aparea un vaccin eficient in cursul anului urmator si pandemia va inregistra un trend descendet, atunci este posibil ca tendinta de consolidare a activitatilor de birouri in cadrul unei singure cladiri de birouri sau business park sa se reia in 2022.

In cazul in care nu se va gasi un vaccin efficient disponibil la scara larga, este posibil sa se contureze din ce in ce mai mult tendinta de atomizare a activitatii atat prin inchirierea de spatii de birouri in cladiri situate in diferite parti ale orasului (Work Near Home) pentru a se disipa riscul de contaminare si de blocare a activitatii cat si de pastrare a unui procent de aprox 30% din personal care va continua sa lucreze de acasa.

“Deoarece gradul de incertitudine este destul de mare, solutia pentru moment este adoptarea unei variante hibride care combina munca de la birou cu munca de acasa va pregati companiile sa se adapteze mai usor in viitor”, considera Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting | Corfac International.

Dacă dorești mai multe informații despre birourile de închiriat din Bucuresti, poți dialoga cu un consultant ESOP completând acest scurt formular sau telefonic la  (+4) 0723.26.61.97 sau (+4) 021.528.04.40. Vom răspunde cu plăcere și prompt solicitării tale!


Alexandru Petrescu

Managing Partner si Fondator al companiei ESOP Consulting | CORFAC International cu 21 de ani de experienta in consultanta imobiliara si antreprenoriat.



0% comision
Thumb
225 - 22.232 mp

Campus 6 Bucuresti

Grozavesti, Bucuresti
  • 14,90 - 16,50€/mp, negociabil
0% comision
Thumb
467 - 11.484 mp

The Bridge Bucuresti

Grozavesti, Bucuresti
  • 15,90 - 16€/mp, negociabil

Postari similare

Tendințe în piața spațiilor industriale pentru anul 2024


Anul 2024 se anunță a fi un an plin de provocări și oportunități în industria spațiilor industriale și logisticii. Companiile din acest domeniu se confruntă cu o serie de schimbări și perturbări, dar în același timp, inovațiile și tehnologiile emergente le oferă posibilitatea de a naviga cu succes prin peisajul în continuă schimbare. Iată o […]


Citeste mai mult

Inovația in Arhitectura Digitală: Redefineste spațiile de birouri corporate


În contextul dinamic al industriei B2B, o nouă paradigmă în arhitectura corporativă ia naștere, transformând spațiile de lucru în adevarate sanctuare ale inovației. De la beton la cod, această evoluție remarcabilă nu doar reflectă ritmul rapid al tehnologiei, ci și inspiră colaborare și creativitate într-un mod neașteptat. Într-un peisaj dominat de algoritmi și transformări digitale, […]


Citeste mai mult

Iata care sunt cele mai bune zone din Bucuresti de inchiriat spatii de business: birouri si hale industriale


Bucurestiul este nu doar capitala tarii, ci si un pol al afacerilor si inovatiei. Alegerea unei locatii potrivite pentru spatiul de birou sau hala industriala pentru desfasurarea activitatii companiei tale poate influenta semnificativ succesul afacerii pe care o detii. Cu toate ca alegerea celei mai bune zone din Bucuresti pentru inchiriat spatii de business depinde […]


Citeste mai mult