Consolidare versus “atomizare” pe piata de birouri datorita COVID 19

Cosolidare versus Atomizare pe piata de birouri

Ce vor face companiile in perioada post-COVID 19? Se vor intoarce la strategia de consolidare prin care posturile de lucru dintr-un oras erau concentrate intr-o singura cladire sau intr-un singur business park? Sau vor opta pentru “atomizarea” acestora prin munca de acasa (Work from Home) sau prin munca langa casa (Work Near Home)? Sau vor adopta o strategie hibrida prin care va exista o combinatie intre munca de la sediul central cu munca de acasa si cu munca langa casa? Cum va influenta, pe termen mediu si lung, cresterea ponderii muncii de acasa: productivitatea, munca in echipa, creativitatea, apartenenta la cultura organizationala si retentia angajatilor? In perioda de incertitudini pe care o traversam pare destul de dificil de raspuns la aceste intrebari, dar raspunsul si deciziile implementate de companii acum in timpul pandemiei s-ar putea sa lase urme adanci in cultura organizationala si in modul de functionare pentru urmatorii 10-20 ani.

Inainte de aparitia COVID 19, piata de birouri din Bucuresti si din principalele orase ale tarii, trecea printr-un process intens de consolidare a operatiunilor companiilor intr-o singura cladire sau intr-un singur business park (ex. Microsoft s-a consolidat in Campus 6.2 cu aprox. 23.000 mp; IBM s-a consolidat in The Bridge Business Park cu aprox 28.000 mp etc). Aceasta tendinta a fost posibila atat datorita avantului pe care l-a luat piata de birouri in ultimii 7 ani cat si pentru ca in acest fel, companiile isi optimizau costurile de operare si optimizau comunicarea si interactiunea intre angajati si intre departamente.

COVID 19 a schimbat peste noapte tendinta de consolidare spre una de atomizare, in prima etapa prin munca exclusiv de acasa in perioada starii de urgenta (lockdown) si apoi prin tranzitia spre varianta hibrida de munca in schimburi: prin rotatie o parte din angajati lucreaza de acasa si o partea de la birou.

Perspectiva ca restrictiile aduse de pandemia COVID 19 sa depaseasca un orizont de timp de 18-24 de luni provoaca companiile sa ia decizii strategice care vor influenta pe termen mediu si lung modul de operare si cultura organizationala.

Companiile trebuie sa ia decizii care sa protejeze sanatatea si siguranta angajatilor dar si sa mentina productivitatea, creativitatea, colaborarea si sentimentul de apartenenta la organizatie la un nivel ridicat pentru a putea trece cu bine peste criza economica generata de pandemie.

Inainte de pandemie multe companii incercau sa creeze la birou un mediu de lucru cat mai atractiv, cu spatii de socializare, de relaxare, de colaborare si brainstorming, de sedinta in grupuri mici, medii si mari si toate aceste facilitati avea ca scop crearea atmosferei creative si de colaborare. Valoarea lor intrinseca cel mai probabil nu a disparut peste noapte ci doar este suspendata de nevoia de distantare sociala dar este posibil ca in viitor sa revina la forme asemanatoare de interactiune mai ales companiile care vor sa inoveze si sa fie competitive prin coeziunea echipei.

Digitalizarea interactiunii dintre membrii unei echipe si tot ceea ce s-a experimentat si s-a invatat in ultimele luni ar putea sa aduca un plus in productivitatea echipelor si in urmarirea task-urilor dar este posibil ca in era post-pandemie pentru un plus de creativitate, colaborare, diseminare de know-how si de sporire a sentimentul de apartenenta la organizatie, sa se caute solutii pentru readucerea oamenilor impreuna in birouri fizice.

Daca va aparea un vaccin eficient in cursul anului urmator si pandemia va inregistra un trend descendet, atunci este posibil ca tendinta de consolidare a activitatilor de birouri in cadrul unei singure cladiri de birouri sau business park sa se reia in 2022.

In cazul in care nu se va gasi un vaccin efficient disponibil la scara larga, este posibil sa se contureze din ce in ce mai mult tendinta de atomizare a activitatii atat prin inchirierea de spatii de birouri in cladiri situate in diferite parti ale orasului (Work Near Home) pentru a se disipa riscul de contaminare si de blocare a activitatii cat si de pastrare a unui procent de aprox 30% din personal care va continua sa lucreze de acasa.

“Deoarece gradul de incertitudine este destul de mare, solutia pentru moment este adoptarea unei variante hibride care combina munca de la birou cu munca de acasa va pregati companiile sa se adapteze mai usor in viitor”, considera Alexandru Petrescu, Managing Partner la ESOP Consulting | Corfac International.

Dacă dorești mai multe informații despre birourile de închiriat din Bucuresti, poți dialoga cu un consultant ESOP completând acest scurt formular sau telefonic la  (+4) 0723.26.61.97 sau (+4) 021.528.04.40. Vom răspunde cu plăcere și prompt solicitării tale!


Alexandru Petrescu

Managing Partner si Fondator al companiei ESOP Consulting | CORFAC International cu 20 de ani de experienta in consultanta imobiliara si antreprenoriat.

Postari similare

Clădirile de birouri din zona centrală ZACA și proiectele din afara zonei cu interdicții pentru mașinile poluante


Update 24.10.2019 Primăria Capitalei a aprobat introducerea vinietei în București. În zona centrală, nu vor mai avea voie de anul viitor mașinile sub euro 3 (Non-Euro, Euro 1 și Euro 2), iar din 2021 nici cele sub Euro 4. Toate mașinile sub euro 5 vor plăti vinietă pentru a circula pe celelalte străzi, în afara […]


Citeste mai mult

Primăria Sectorului 5 propune un proiect pentru dezvoltarea celui mai mare teren liber din București


Primăria Sectorului 5 a organizat de curând o dezbatere publică privind dezvoltarea proiectului Antiaeriană, pe cel mai mare teren liber din București, de circa 110 hectare. Alături de firma noastră, la discuții au fost invitați și reprezentanți ai principalilor dezvoltatori imobiliari din București și ai mai multor mari companii de consultanță imobiliară. Proiectul inițial propune […]


Citeste mai mult

Despre LAST MILE, fenomenul vestic prin care cele mai căutate depozite sunt în oraș


În marile orașe din SUA, Anglia și Germania, acum cele mai vânate spații industriale sunt spațiile logistice din interiorul orașului, cât mai aproape de consumatorul final al companiilor de e-commerce (vânzări online) și al companiilor de curierat, așa numitul last mile (sau pe ultima sută de metri, dacă ar fi să echivalăm cu o expresie […]


Citeste mai mult