Conditii flexibile de inchiriere

Companiile medii si mari cauta conditii mai flexibile de inchiriere

Actualul context economic a condus in primele 4 luni ale anului 2009 la o incetinire a procesului de relocare a companiilor de talie medie si mare. Firmele care vizau extinderea activitatii pe piata din Romania sau gasirea unui sediu cu o reprezentativitate mai mare au trebuit in primul trimestrul al anului 2009 sa amane aceste intentii pana la refacerea planurilor de afaceri.

Firmele au pus in asteptare planurile legate de sediu, datorita faptului ca au aparut alte prioritati necesitand o atentie imediata: reevaluarea planului de afaceri, a bugetelor, deci implicit, aspecte cu influenta directa asupra deciziei de mutare si asupra dimensiunii activitatii si a numarului de angajati. De asemenea, un alt factor important a fost acela legat de perceptia asupra nivelului chiriei la momentul de fata, care, desi diminuat fata de 2008, nu pare suficient de atractiv fata de perspectivele de business din 2009 si 2010.“ (Mirela Raicu, Partener ESOP).

Este important ca fiecare companie inainte de a lua o decizie legata de sediu sa revizuiasca procesele interne pentru urmatorii 3 ani si numarul de oameni necesar derularii lor, astfel incat sa aiba o perspectiva revizuita asupra spatiului necesar. Acesta este primul pas, necesar reluarii procesului de relocare a firmelor medii si mari, dar nu este suficient. Un al doilea pas il reprezinta existenta in piata a unor spatii ale caror conditii comerciale sa fie corelate cu actuala realitate economica si sa reprezinte solutii viabile pentru chiriasii care cauta in primul rand un nivel de chirie sustenabil si o flexibilitate mai mare a termenilor contractuali.

Daca in trecut companiile alegeau un sediu in functie de locatie si calitatea imobilului, in momentul de fata se pune accentul pe flexibilitatea perioadei de inchiriere si a conditiilor contractuale. Firmele incearca sa diminueze riscuri care in trecut erau considerate riscuri mici, peste care se putea trece mai usor cum ar fi: necesitatea de a iesi din contract mai devreme de termen, necesitatea de a subinchiria o parte din spatiu, cresterea in limite controlabile de chirias a costurilor de intretinere etc.” (Mirela Raicu, Partener ESOP).

Proprietarii care vor sa ramana activi intr-o piata din ce in ce mai competitiva trebuie sa tina cont de aceste aspecte, trebuie sa-si refaca si ei planurile de business si sa reprioritizeze conditiile comerciale si termenii contractuali tinand cont de noile realitati economice cu care chiriasii se confrunta. Cosideram ca dupa semnarea acordului cu FMI si reluarea creditarii firmelor de catre banci, se va relua de catre companii procesul de cautare a unui spatiu de birouri care sa raspunda noilor cerinte care reies din planurile de afaceri revizuite.

Criza economica cu siguranta aduce si oportunitati de relocare pentru companiile medii si mari care si-au conturat necesarul de spatiu pentru urmatorii 3-5 ani deoarece pot sa securizeze un spatiu de o calitate mai buna, cu un nivel de chirie competitiv si cu conditii comerciale mai flexibile decat in trecut, fie prin preinchirierea cladirilor cu termen de livrare 2010-2011, fie prin inchirierea spatiilor care au devenit disponibile acum in cladiri bine pozitionate care in ultimii ani au avut un grad de ocupare de 100%.” (Mirela Raicu, Partener ESOP).


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Din ce domenii provin chiriașii de birouri


Domeniile din care provin chiriașii de birouri se echilibrează ca pondere. Un sub-domeniu nou, de nișă, cel de e-commerce este în creștere și dă un impuls domeniului serviciilor profesionale, de care aparține, potrivit monitorizării realizate de ESOP Consulting la nivelul lui 2020 și în prima lună din 2021. Un exemplu în acest sens este extinderea […]


Citeste mai mult

Distribuitorul de produse pentru cabinete stomatologice Dentotal își mută birourile în Equilibrium I


Dentotal a închiriat un spațiu de birouri de 650 mp în clădirea Equilibrium I, prin intermediul companiei de consultanță ESOP Consulting. Domeniul medical și farmaceutic a urcat la o cotă de piață de 10%, în primele nouă luni din 2020, ca pondere a suprafeței de birouri închiriate în București, față de 3% cât avea anul […]


Citeste mai mult

Clădirile de birouri boutique din București își păstrează atractivitatea în 2020 pentru chiriași și investitori


În acest an, s-au dat în folosință sau sunt în curs de livrare doua clădiri noi de tip boutique, cu finisaje premium și cu suprafață de până în 10.000 mp, situate în zone centrale. Acestea vor avea în total o suprafață de 13.000 mp spații de birouri de clasă A. Anul viitor se estimează că […]


Citeste mai mult