Conditii flexibile de inchiriere

Companiile medii si mari cauta conditii mai flexibile de inchiriere

Actualul context economic a condus in primele 4 luni ale anului 2009 la o incetinire a procesului de relocare a companiilor de talie medie si mare. Firmele care vizau extinderea activitatii pe piata din Romania sau gasirea unui sediu cu o reprezentativitate mai mare au trebuit in primul trimestrul al anului 2009 sa amane aceste intentii pana la refacerea planurilor de afaceri.

Firmele au pus in asteptare planurile legate de sediu, datorita faptului ca au aparut alte prioritati necesitand o atentie imediata: reevaluarea planului de afaceri, a bugetelor, deci implicit, aspecte cu influenta directa asupra deciziei de mutare si asupra dimensiunii activitatii si a numarului de angajati. De asemenea, un alt factor important a fost acela legat de perceptia asupra nivelului chiriei la momentul de fata, care, desi diminuat fata de 2008, nu pare suficient de atractiv fata de perspectivele de business din 2009 si 2010.“ (Mirela Raicu, Partener ESOP).

Este important ca fiecare companie inainte de a lua o decizie legata de sediu sa revizuiasca procesele interne pentru urmatorii 3 ani si numarul de oameni necesar derularii lor, astfel incat sa aiba o perspectiva revizuita asupra spatiului necesar. Acesta este primul pas, necesar reluarii procesului de relocare a firmelor medii si mari, dar nu este suficient. Un al doilea pas il reprezinta existenta in piata a unor spatii ale caror conditii comerciale sa fie corelate cu actuala realitate economica si sa reprezinte solutii viabile pentru chiriasii care cauta in primul rand un nivel de chirie sustenabil si o flexibilitate mai mare a termenilor contractuali.

Daca in trecut companiile alegeau un sediu in functie de locatie si calitatea imobilului, in momentul de fata se pune accentul pe flexibilitatea perioadei de inchiriere si a conditiilor contractuale. Firmele incearca sa diminueze riscuri care in trecut erau considerate riscuri mici, peste care se putea trece mai usor cum ar fi: necesitatea de a iesi din contract mai devreme de termen, necesitatea de a subinchiria o parte din spatiu, cresterea in limite controlabile de chirias a costurilor de intretinere etc.” (Mirela Raicu, Partener ESOP).

Proprietarii care vor sa ramana activi intr-o piata din ce in ce mai competitiva trebuie sa tina cont de aceste aspecte, trebuie sa-si refaca si ei planurile de business si sa reprioritizeze conditiile comerciale si termenii contractuali tinand cont de noile realitati economice cu care chiriasii se confrunta. Cosideram ca dupa semnarea acordului cu FMI si reluarea creditarii firmelor de catre banci, se va relua de catre companii procesul de cautare a unui spatiu de birouri care sa raspunda noilor cerinte care reies din planurile de afaceri revizuite.

Criza economica cu siguranta aduce si oportunitati de relocare pentru companiile medii si mari care si-au conturat necesarul de spatiu pentru urmatorii 3-5 ani deoarece pot sa securizeze un spatiu de o calitate mai buna, cu un nivel de chirie competitiv si cu conditii comerciale mai flexibile decat in trecut, fie prin preinchirierea cladirilor cu termen de livrare 2010-2011, fie prin inchirierea spatiilor care au devenit disponibile acum in cladiri bine pozitionate care in ultimii ani au avut un grad de ocupare de 100%.” (Mirela Raicu, Partener ESOP).


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult

5 moduri de lucru hibrid pentru a facilita revenirea la birou


Cu un context pandemic mai relaxat, inclusiv fără obligativitatea purtării măștilor în interior, companiile, alături de angajați, decid dacă folosesc în continuare sistemul de muncă hibrid si care dintre cele 5 moduri de lucru hibrid li se potriveste cel mai bine. Este posibil ca angajații să fi lucrat din mai multe locuri în această perioadă […]


Citeste mai mult

Topul zonelor de birouri moderne, la sfârșitul lui 2021


Polul Centru-nord a trecut de 1,5 milioane de metri pătrați, iar zona Centru-vest este la mai puțin de jumătate. Cele mai multe spații de birouri moderne, de clasă A, se află  în polul de business Centru-nord (Aviatorilor, Floreasca, Expoziției), care a depășit pragul de 1.500.000 mp, potrivit unei monitorizări realizate de compania ESOP Consulting l […]


Citeste mai mult