Birourile in vile pe val in plina criza

Criza a schimbat numeroase reguli in piata birourilor, insa probabil cel mai mare impact l-a avut asupra spatiilor in vila. Daca pe segmentul cladirilor de birouri au fost inregistrate cresteri semnificative ale ratei de neocupare, de la 2-3% inainte de criza pana catre 18-20% in prezent, piata birourilor in vile a avut o evolutie diferita. S-a redus rata de neocupare de la 26-29% in zonele centrale inainte de criza la 15-18% in T2-2011 si de la 32-35% in zonele semicentrale, inainte de criza, la 22-26% in T2-2011.

In timp ce rata de neocupare la cladirile de birouri a crescut cu peste 500%, rata de neocupare la vile a scazut cu pana la 30-33%, fata de inceputul anului 2008, se arata intr-un studiu de piata al companiei de consultanta ESOP . Aceasta tendinta s-a produs in contextul in care a survenit o schimbare semnificativa in preferintele companiilor medii. Inainte de criza, aceste firme puneau accentul pe imagine si reprezentativitatea spatiului, preferand cladirile de birouri pozitionate central, cu spatii deschise. In ultimii 2 ani, sub presiunea necesitatii de reducere a costurilor, criteriul prioritar a devenit nivelul redus al chiriei si flexibilitatea termenilor contractuali, factori care au condus la o migrare a companiilor medii catre vile, inregistrandu-se o scadere a stocului de birouri in vile la fiecare dintre cele 3 categorii de bugete.

Vilele – solutia salvatoare in criza, pentru companiile medii

Diversitatea solutiilor din piata a fost deosebit de utila in timpul crizei. Exista companii care au vizat in continuare spatiile in cladiri de birouri, in special companiile cu nevoi de peste 600-800 de mp. Pentru companiile care au intre 10 si 60 de angajati, vilele au reprezentat o bula de oxigen mai mult decat necesara in astfel de vremuri.

Ce fac din vile o solutie preferata in vreme de criza? Bugetul, flexibilitatea conditiilor contractuale, chetuielile de intretinere si locurile de parcare fara costuri suplimentare, considera Mirela Raicu, partener la ESOP Consulting.

In prezent companiile medii, care cauta suprafete cuprinse intre 200–600 de mp, doresc perioade contractuale cat mai flexibile, 1, 2 sau 3 ani, insa cu posibilitatea de denuntare unilaterala dupa primele 12 luni in cazul unor evolutii negative a cifrei lor de afaceri. De asemenea doresc cheltuieli reduse de intretinere, iar vilele au unul din cele mai eficiente niveluri, variind intre 1,4 si 1,8 Eu/mp (fata de cladirile de birouri, unde cheltuielile de intretinere sunt cuprinse intre 2,2 – 3,5 Eu/mp). Si nu in ultimul rand, doresc un buget cat mai redus alocat chiriei si locuri de parcare pe care sa le gaseasca usor pe strada langa sediu fara sa fie nevoiti sa plateasca inchirierea acestora.

Piata vilelor este destul de atomizata si mult mai greu de analizat. Studiul de piata din care se desprind concluziilor de mai sus analizeaza informatiile din portofoliului de vile gestionat de ESOP, probabil cea mai mare baza de date a unui broker imobiliar pentru birouri destinate companiilor medii, cuprinzand un numar total de 1.433 de vile, totalizand o suprafata de 487.000 mp. ESOP lucreaza de 9 ani in mod sistematic pe acest segmentul de piata destinat companiilor medii si a creat instrumente utile care pot fi folosite in cunoasterea acestei piete, mai putin explorate” afirma Mirela Raicu, partener la ESOP Consulting.

ESOP previzioneaza ca dupa iesirea Romaniei din criza o parte importanta a companiile medii se vor reintoarce in cladirile de birouri. De aceea opinia noastra este ca proprietarii de vile trebuie sa foloseasca o parte din veniturile obtinute din inchirierea acestor spatii pe timp de criza pentru a investi in renovarea lor, intrucat pe termen mediu si lung va ramane o provocare mentinerea vilelor in parametrii de competitivitate cu cladiri de birouri din ce in ce mai functionale si mai modulabile.


Maria Neda

PR&Media Coordinator, Consultant PR&Media, cu background de jurnalist în presa economică și experiență de consultant în Dezvoltare Urbană.

Postari similare

Principalele tendințe pe piața spațiilor de birouri după începerea noului an școlar


Începută treptat din primăvară, revenirea graduală la birou se așteaptă să înregistreze un nou val în această toamnă, odată cu deschiderea noului an școlar. Începerea școlii poate stimula revenirea mai multor angajați la birou, în special a angajaților care au copii la grădinițe și școli ce se află în proximitatea clădirii de birouri unde lucrează. […]


Citeste mai mult

Instituția Internațională SEK Bucharest International School își deschide prima școală din România, în Sema Parc


River Development anunță că Instituția Internațională SEK  își deschide prima școală din România într-o clădire din Sema Parc, pentru activități educaționale curente și extindere viitoare. Tranzacția a fost intermediată de ESOP Consulting, companie locală de consultanță specializată în servicii imobiliare. Fondată în 1892, Instituția Internațională SEK oferă elevilor săi un program de studii trilingve și […]


Citeste mai mult

5 moduri de lucru hibrid pentru a facilita revenirea la birou


Cu un context pandemic mai relaxat, inclusiv fără obligativitatea purtării măștilor în interior, companiile, alături de angajați, decid dacă folosesc în continuare sistemul de muncă hibrid si care dintre cele 5 moduri de lucru hibrid li se potriveste cel mai bine. Este posibil ca angajații să fi lucrat din mai multe locuri în această perioadă […]


Citeste mai mult